14 Aralık 2019 Cumartesi

Mario Eğitim Modeli / Mario Education Model

*Ural, Ayhan. (2011). Mario Eğitim Modeli. Eleştirel Pedagoji Dergisi. 13(52). Ankara.

 Mario Eğitim Modeli*

 Ayhan Ural

urala@gazi.edu.tr

Mario Eğitim Modeli; egemenlerin eğitime ilişkin çıkarsamalarını betimlemek amacıyla 1980’li yıllarda piyasaya çıkarılan ve yaygın kullanımı olan bir bilgisayar -atari- oyununun ilkel modelinden esinlenerek adlandırılmıştır. Aşağıda, Mario Oyununun betimlenen eğitim modeliyle benzeşen yönleri kısaca hatırlatılmıştır. 

Belirli bir yürüyüş yolunda ilerletilerek sevgilisine ulaştırılmak istenen yetişkin bir erkek çizgi karakterden adını alan Mario Oyununun temel özelliği; oyun karakterinin, oyuncu tarafından oyun düzeneğindeki tuşlar aracılığıyla iki yöne -ileri ve geri- hareket ettirilebilmesidir. Oyuncunun tuşlarla teması kesilince oyun karakteri eylemsizleşmektedir. Oyuncu tarafından yönlendirilen oyun karakterinin son konumu, yeni bir müdahaleye kadar aynı biçimde kalmaktadır.

Mario Eğitim Modelindeki egemen çocuk ilişkisi; çocuğu egemen karşısında Mario karakterine dönüştürerek egemenin komut ve eylemlerine bağımlı kılmaya dayalıdır. Model, çocuğu; özgürlük ve özgünlüğü yok edilmiş, yönlendiriciye bağımlı kılınan, çok yönlü ve karmaşık hareketlerden yoksun bırakılan, istenilen yöne hareket ettirilen, son komuttaki konumundan başka bir konuma geçmek için yeni komutu bekleyen, düşünsel ve eylemsel etkinliklerini kullanıcısına terk etmiş, kullanıcısı değişse de konumu ve statüsü değişmeyen bir varlığa dönüştürmeyi amaçlar. Yeterince kendisi olamayan ve uyum yeterliğini geliştiremeyen çocuk, toplumsal yaşama istenildiği gibi eklemlendirilerek sonraki yaşamındaki beklenen uysal rolüne uygun olarak yeniden üretilir. Farklı eğitim felsefeleri ve öğrenme kuramlarından esinlenilerek istemli bir girişimin sonucu tasarlanan model; insanın sömürüye karşı doğal direncini, yaşamın başlangıç evresinde yok etmeyi hedeflemektedir. Modelin başarıya ulaşması için çocuğun bireysel ve toplumsal yaşamını etkileyen bütün bileşenler -aile, oyun, okul, televizyon, internet, yazılı basın vb.- kullanılır. Modelin uygulanması sürecinde çocuğun doğal özelliklerinin tamamı değiştirilmek istenir. Sürece ilişkin olası tepkilere karşı bilinçli bir yanılsama yaratma düşüncesiyle özellikle çocuğun görüntüsü gerçeğe uygun olarak korunmak istenir.

Her dönem ve toplumda egemenlerin üretip uygulamaya koymak istediği Mario Eğitim Modeli, tehdit olarak algıladığı unsurları farklı yöntemler kullanarak yok etmeyi hedefler.

 

 

*Ural, Ayhan. (2011). Mario Education Model . Journal of Critical Pedagogy. 13(52). Ankara.

Mario Education Model*

Ayhan Ural

urala@gazi.edu.tr


Mario Education Model is named after the primitive model of a computer game widely used in the 1980s to describe the dominant’s inferences regarding education. The analogous aspects between the Mario Game and the educational model described are briefly mentioned below.

The main feature of Mario Game, named after an adult male cartoon character who is to reach his lover by advancing on a particular walking path, is that the game character can be moved by the player in two directions - back and forth - via the keys in the game setup. When the player has no contact with the keys, the game character becomes inactive. The last position of the player-driven game character is preserved until further action.

The relationship between the dominant and the child in Mario Education Model is based on making the child dependent on the dominant's command and actions by transforming them into a Mario character. The model aims to transform the child into a creature whose freedom and originality have been destroyed, who is dependent on the leader, deprived of multi-faceted and complex actions, moved in the desired direction, and who waits for a new command to advance from one position to another and leaves its intellectual and operational activities with its user. The child, who cannot be himself truly and cannot develop the adaptive capacity, is adjusted to social life as desired and reproduced by the expected passive role in his later life. The model, which is designed as the result of a voluntary initiative inspired by different educational philosophies and learning theories, aims to eradicate human's natural resistance to exploitation at the beginning of life. In order the model to succeed, all components that affect the personal and social life of the child -such as family, games, school, television, internet, print media, etc.- are used. During the implementation of the model, it is desirable to change all of the child's natural characteristics. With the idea of creating a conscious illusion against any possible reaction to the process, it is aimed in particular to protect the child's image realistically.

Mario Education Model, which the dominant wants to produce and put into practice in every period and society, aims to eliminate the factors that are perceived as threats by using different methods.

 



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Okul Sistemleri ve Okulların Kademelendirilmesi Üzerine Düşünceler

* Ural, Ayhan (2023). Okul Sistemleri ve Okulların Kademelendirilmesi Üzerine Düşünceler. Eleştirel Pedagoji Dergisi. Sayı: 74 . http://www....